Facts krom


Bruger i kobber under kromen?

  • Alle emner bliver belagt med op til flere lag kobber uanset hvilken type metal der er tale om. Kobber bruges som bunden på alle emner. For hver gang kobber påføres laves der en mellempolering. Denne proces fortsættes indtil at emner har den rigtige kvalitet. Kobber er med til at give dybde i kromen og giver "spejleffekten" på emnet og bruges til at fylde evt. små ridser og huller i emnerne, samt at det giver en bedre base for at undgå korrosion. 

Hvorfor er kobber vigtig?

  • Kobber er yderst korrosionsbestandig og vil ofre sig for stålet, hvorved at korrosion af metallet undgås. Kobberet er også med til at evt. rust ikke vil løbe under kromen og forårsage afskalning. Derfor skal du altid sikre dig, at du får lagt kobber som bund når du omforkromer dine gamle dele. Undlader du kobber kan du være udsat for at afskalning forekommer, hvis kromen revner efter et slag fra en sten eller andet. Vær derfor meget opmærksom på dette, når du indhenter tilbud på dine emner. Hvis en leverandør ikke kan lave zink eller aluminium dele, så er det typisk fordi at de ikke bruger kobber!

Kan i lave sort krom?

  • Det kan vi desværre ikke på nuværende tidspunkt, vi laver kun blank krom.

Kan i forkrome Alufælge?     

  *   Desværre ikke på nuværende tidspunkt - vi arbejder på sagen.

Kan i forkrome plastic?

  *   Nej ikke for nuværende 

Hvilke typer metal kan i forkrome på?

  • Generelt kan der forkromes på alle metalliske emner. De typiske metaller vi forkromer på er jern, zink, stål samt flere forskellige legeringer kaldet Znal og Zamag. Fremgangsmåden er den samme på alle emner, hvor der startes med flere lag kobber og nikkel til sidst afsluttes med et lag krom.

Kan det altid svare sig at omforkrome?

  • I få tilfælde kan man købe nye emner billigere, men så er der ingen garanti for at de nye emner passer 100% på din gamle bil eller motorcykel, hvilket de selvfølgelig gør ved en omforkromning. Derudover er der altid noget unikt ved at have muligheden for at kunne restaurere og beholde de dele, som bilen eller motorcyklen er født med.

Hvor lang tid tager det at omforkrome mine emner?

  • Det tager ca. 3 måneder, fra vi modtager dine emner. Det kan tage plus minus et par uger afhængig af, hvor mange dele vi har, der skal til forkromning og specielt standen af dine emner. 

Kan jeg spare penge ved selv at forberede emnerne?

  • Som udgangspunkt sparer du ikke noget ved selv at forberede emnerne til forkromning. Alle emner skal igennem processen med kemisk aftrækning. Dette sker uanset om du har prøvet at slibe kromen væk, da der altid sidder rester, som ikke kan slibes af. Ved forkromning bliver selv den mindste ridse at se, hvorfor alle emner bliver slebet af flere omgange med industrielle maskiner. Du vil have meget svær ved at opnå den rigtige overfladerughed og ensartethed. Derfor bliver alle emner slebet og klargjort.
  • Er du en dygtig smed og er der buler/huller i din kofanger, kan der spares noget tid, men det kræver, at det er rigtigt godt håndværk og det anbefales ikke du selv går igang med denne proces. Hvis du ønsker at vi skal udbedre buler/huller i dine gamle emner afregnes dette på timepris, da det kan være meget svært at forudsige, hvor lang det tager at udbedre.  

Kan i omforkrome trådfælge til biler?

  • Generelt er det ikke rentabelt at omforkrome trådfælge, da de stadig produceres og sælges fra ny. Det er omkostningtungt at demontere og montere trådene, samt oprette evt. skader på dine brugte trådfælge. Derudover kan der ske en kemisk reaktion i trådene ved processen i omforkromningen, som svækker styrken. Vi har derfor valgt ikke at yde denne service.
  • Vi kan derimod godt forkrome cykel og MC trådfælge, dog skal de være afmonteret for eger.

Er i billigere end andre forkromere?

  •  Vi er konkurrencedygtige på priserne, men for os handler det mest om kvaliteten, da vi ikke vil gå på kompromis med denne. 

Hvor store emner kan i forkrome?

  • Kromkarrene kan tage emner op til ca. 2,2m. Har du emner større end dette, har vi måske andre partnere, som kan hjælpe os med forkromningen.

Hvorfor har jeg "knopper" (zink pest) på mine gamle zink emner?

  • Når du ser dette på dine zink  emner er det fordi, at de er lavet ud af blandingsmateriale kaldet Zamak. Zamak er en forkortelse for de tyske metaller Zink, Aluminium, Magnesium, Kupfer (kobber). Fordelen ved at blande materialet var, at der ved støbningen kunne benyttes lavere temperaturer og man ville stadig få en del af styrken i zink, som er væsentlig stærkere end de andre metaller. Omkring 1923 fandt man ud af, at der var et problem ved denne sammensætning, da magnesiummet i emnerne lavede det, som i daglig tale kaldes zink pest, som ligner små blærer på emnerne.  Emner som er støbt fra 1930érne og frem til midten af 1960érne er typisk af Zamak. Herfeter gik man over til at bruge ren zink. Det er en krystallinsk process, som kommer indefra selve materialet og har derfor ikke noget med kvaliteten af forkromningen at gøre.

Kan i omforkrome emner med zink pest?

  • Vi kan sagtens omforkrome emner med zink pest. Emnerne bliver renset kemisk og poleret. Herefter benyttes kobber til at fylde huller ud i overfladen. For hver gang kobber påføres laves der en mellempolering. Denne proces fortsættes indtil hullerne i emnerne er dækket. Emnerne vil herefter fremstå som nye, der kan dog i enkelte tilfælde være enkelte meget små mikroskopiske huller, som er meget svære at se. Da zink pest opstår indefra i selve materialet, som beskrevet ovenover, kan det derfor over tid opstå igen i mindre grad på omforkromede emner. Under billeder ses et par billeder af emner, hvor man kan se før og efter omforkromning af emner med zink pest, hvilket giver et meget flot resultat. 

Er der garanti på mine emner?

  • Som udgangspunkt nej, vi dækker ikke ridser/buler opstået ved fragt og montage, samt andre skønhedsfejl. Husk at det er brugte emner og der kan være fejl, som ikke 100% kan forbedres. Vore leverandører dækker naturligvis hvis der er tale om fejlbehandling. Se vores Handelsbetingelser.

Hvorfor er der små rustpletter efter kort tids brug på mine nye omforkromede kofangere?

  • Det er det, som kaldes "flyverrust" og har ikke noget med forkromningen at gøre, men det miljø bilen står i. Luften "bærer" små metalpartikler, som f.eks. kan stamme fra skinnerne på en nærliggende togbane eller mere typisk fra det arbejde, som du udfører i din garage. Benytter du en vinkelsliber eller lignende i din garage, kan dette være nok til at danne rust i overfladen på dine nye omforkromede kofangere. De små metalpartikler i luften kan lægge sig på kofangeren og kombineret med luftfugtigheden, vil dette danne overfladerust. Derfor kan en bil, som kun har stået i garagen meget let danne overfladerust. Vi anbefaler derfor altid at alt slibe, skære og svejsearbejde ikke gøres i det samme rum, som din bil/motorcykel står i, hvilket ofte er en udfordring.  

Kan i lave omforsølvning af parabolerne i mine lygter?

  • Er parabolen stadig i en fornuftig stand, kan vi tilbyde at restaurere dine paraboler med forsølvning. Vi kan tilbyde totalrestaurering af gamle lygter. Vi har ofte set at det kan være meget svært at finde lygter i en fornuftig stand, så de kan gå igennem syn. Har du udfordringer med det næste syn eller vil have lygteren frisket op, så spørg efter et tilbud.

Fornikling kan i det?

  • Ja den sidste del af processen med at lægge krom på undlades og dit emner vil dermed være belagt med kobber inderst og nikkel yderst

Huller i kofanger/skærme, hvad skal jeg gøre?

  • Hvis du ikke selv kan lave huller i din kofanger, så kan vi reparerer dem for dig mod et mindre gebyr. Vi vil typisk sandblæse dem først og herefter trække det sidste krom af kemisk, så de er helt rene. Herefter starter slibe og svejsearbejdet inden forkromningsprocessen. Efter sandblæsning, kan emner dog være så medtaget at de ikke kan reddes.

 Hvordan betaler jeg for mine færdige dele?

  • Du kan overføre beløbet fra fakturaen til vores bank eller betale kontant ved afhentning. Husk at angive dit ordre eller tilbudsnummer ved betaling. Betalingsinformation vil fremgå af din faktura.